De zomer lijkt maar niet ten einde te komen. Meestal staan zulke lange zomerse periodes niet bekend om drukke agenda’s of grote, impactvolle besluiten. Soms denk ik dan stiekem: hopelijk komt er snel weer wat beweging. En beweging is precies waar ik benieuwd naar ben: hoe staat het eigenlijk met de grote buisleidingprojecten die voor ons van belang zijn?

Het kabinet is sinds 3 juni demissionair en handelt dus alleen die zaken af die niet door één van de partijen controversieel zijn verklaard. Gelukkig voor de industrie en onze bedrijfstak valt de Delta Rhine Corridor daar niet onder. Maar de vraag is: hoe gaat het eigenlijk met dit project?

Wie de officiële website van de Delta Rhine Corridor bezoekt, ziet dat de laatste update dateert van 18 maart 2024 met geplande realisatie in 2026. Sindsdien is het stil gebleven. Op de website van de RVO vinden we meer actuele informatie. Daar lezen we dat de oorspronkelijke Delta Rhine Corridor nu is opgedeeld in twee deelprojecten: DRC West en DRC Oost.

DRC West omvat een ondergrondse waterstofleiding van Rotterdam naar Boxtel, waar deze aansluit op het landelijke waterstofnetwerk. Deze leiding wordt samen met een CO₂-buisleiding onderzocht binnen één projectprocedure, waarvan de eerste fase op 5 september voor inspraak en participatie van start is gegaan. Mogelijke realisatie: 2032.

Vanwege deze vertraging wordt de bouw van de 1 GW-waterstoffabriek van Zeevonk op de Maasvlakte aangepast naar 500 MW. Het consortium geeft ook aan dat het niet langer financieel en economisch haalbaar is om het project conform de huidige vergunning te realiseren. DRC Oost onderzoekt de aanleg van een CO₂-buisleiding van Boxtel naar Venlo, met een mogelijke aansluiting naar Chemelot.

Mijn snelle conclusie: waar de initiële Delta Rhine Corridor nog één groot, integraal project was van nationaal belang met leidingen voor minimaal vier moleculen, is deze nu opgesplitst in twee afgebakende, semi-particuliere initiatieven. Waterstof is inmiddels onderdeel geworden van het nationale waterstofnetwerk, terwijl de CO₂-leiding zich nog in de onderzoeksfase bevindt. Laten we hopen dat er, ondanks de politieke stilstand, snel meer beweging komt in de realisatie, want stilstaan is voor de industrie en onze sector geen optie!

Gelukkig zie ik in andere projecten wél die gewenste beweging. Het laatste deel van de 32 kilometer lange waterstofleiding in Rotterdam is aan elkaar gelast; er komen elf nieuwe projecten met grote elektrolysers in Nederland die met subsidie duurzame waterstof gaan maken. Eén daarvan is Air Liquide, dat het definitieve investeringsbesluit nam voor een elektrolyser van 200 MW op de Maasvlakte. In Zeebrugge is de bouw gestart van de eerste groene waterstoffabriek van België en eind juli zijn de laatste meters van de Porthos-offshore pijpleiding op de Noordzeebodem gelegd.

Het laat zien dat, ondanks vertragingen en politieke onzekerheid, er bedrijven, projecten en mensen zijn die dóórpakken. Precies die energie en daadkracht hebben we nodig om de buisleidingmodaliteit toekomstbestendig te maken.

In deze nieuwsbrief lees je hoe wij vanuit LSNed zelf bijdragen aan beweging: van de afronding van het DOW-project en de start van de Evides-opjager tot ons gesprek tijdens het CEO-ontbijt over weerbare infrastructuur. Ook stellen we met trots twee nieuwe collega’s aan je voor.

 

Ferdinand van den Oever
Algemeen Directeur LSNed
September 2025

 

Om onze nieuwsbrief verder te lezen klik hier aanmelden voor de nieuwsbrief kan via info@lsned.nl.