#6 Quickscan ‘Toekomstbestendige passage Hollandsch Diep Delta Rhine Corridor’

Het Hollandsch Diep vormt een belangrijk knelpunt voor het Delta Rhine Corridor (DRC) project. De bestaande leidingentunnel, onderdeel van de Buisleidingenstraat onder het Hollandsch Diep, nadert zijn maximale capaciteit.

Daarom hebben Rijkswaterstaat, als beheerder van het Hollandsch Diep, en LSNed, als beheerder van de huidige leidingentunnel, van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat de opdracht gekregen om een QuickScan variantenstudie uit te voeren. Deze studie, uitgevoerd door Rotterdam Engineering, onderzoekt mogelijke toekomstbestendige oplossingen voor de kruising van de DRC met het Hollandsch Diep.

In de analyse zijn vier varianten voor de passage van het Hollandsch Diep uitgewerkt. Een cruciaal uitgangspunt was dat de oplossing voldoende ruimte biedt voor zowel huidige als toekomstige leidingen. Uit het onderzoek blijkt dat een combinatie van het bouwen van een nieuwe tunnel en het uitvoeren van horizontaal gestuurd boren de enige toekomstbestendige oplossing biedt. Echter, het succes van deze variant hangt sterk af van het tijdspad voor de bouw van de nieuwe tunnel in relatie tot de aanleg van de nieuwe leidingen.

Om verdere vertraging van het DRC project en andere essentiële kabels en leidingen voor de energie- en grondstoffentransitie te voorkomen, is het van groot belang dat de betrokken ministers van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Klimaat en Groene Groei (KGG) snel besluiten nemen over de noodzakelijke vervolgopdrachten. Deze zijn nodig om later een goed onderbouwd investeringsbesluit te kunnen nemen.

Als het investeringsbesluit voor de tunnelbouw te lang op zich laat wachten, loopt de toekomstbestendige inrichting van de Buisleidingenstraat gevaar. Dit kan de vitale verbinding tussen de havens van Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen negatief beïnvloeden. Het enige alternatief dat LSNed leidingeigenaren kan bieden, is het uitvoeren van HDD-boringen voor de leidingen die nu zijn geprognotiseerd. Dit zou betekenen dat er daarna geen ruimte meer is voor een nieuwe tunnel of aanvullende leidingen, waarbij het “first come, first served”-principe geldt.

Ferdinand van den Oever
Algemeen Directeur LSNed
September 2024

 

Om onze nieuwsbrief verder te lezen klik hier